TRIVSELREGLER
Rastoder Fastigheter AB
Information till dig som hyresgäst
Som hyresgäst har du en del skyldigheter förutom att betala in hyran i tid. T.ex. att ha ordning och reda i din i lägenhet. Här har vi gjort en sammanställning om vad man bör tänka på som hyresgäst.
Vissa hänsyn till dina grannarna:
Du är skyldig att visa hänsyn. Tänk på att du i ett flerfamiljshus har grannar runt omkring dig.
Störningar som hög musik och liknande skall ej förekomma. Detta krav är extra angeläget sent på kvällen och detta ska vara tyst från kl 22.00.
Ska du ha en större fest med många besökare är det viktigt att meddela grannarna i förväg. Men man får inte bete sig hur som helts för det.
Lagar har blivit betydligt strängare när det gäller upprepade eller allvarliga störningar. Den som stör sina grannar och inte rättar sig efter tillsägelser, riskerar att bli uppsagd från sin lägenheten. Är störningarna så pass "allvarliga" kan man bli uppsagd omedelbart.
Som hyresgäst är man ytterst ansvarig för alla som tillhör ens hushåll, samt för sina besökare till lägenheten.
Kom i håg att alltid betala din hyran i tid:
Du måste betala hyran i förskott varje månad, senast den sista vardagen i månaden. Det innebär till exempel att hyran för mars måste vara betald senast den sista vardagen i februari. Den som inte betalar sin hyra i tid kan bli uppsagd från lägenheten omedelbart.
Vid försenad inbetald hyra, skickar vi en påminnelse till hyresgästen efter ett par dagar. Om hyresgäst/hyresgästerna ej betalar in påminnelsen, så överlämnas ärendet över till Kronofogdemyndigheten för avhysning.
Man kan även bli uppsagd om hyrorna betalas för sent vid upprepade tillfällen. Har du, eller får problem med att betala hyran - kontakta oss omgående, så kan vi kanske tillsammans reda ut din situation.
- Hyresvärden har ingen skyldighet att skicka ut avier utan gör det som en extra tjänst.
- Bankgiro 610-4483 (märk inbetalningen med namn samt adress.)
- Hyran måste betalas i tid även om du inte fått någon hyresavi.
Vårda lägenheten väl:
Du är skyldig att sköta din lägenheten genom att och hålla den städad och ren.
Här är några tips:
Håll spis och ugn ren så att smuts och fett inte bränner fast.
Frosta av frys med jämna mellanrum. Låt isen tina av sig själv viktigt att du skyddar golvet så det inte blir vattenskadat, använd inte kniv eller hårda föremål - då kan skador uppstå.
Kylskåp är självavfrostande, men se till att dräneringshålet i kylens bakstycke är rengjort.
Dra även fram spisen någon gång per år och rengör utrymmet bakom spisen.
Använd milda rengöringsmedel i WC, tvättställ och badkar.
Tänk på att sätt en sänggavel på sängen eller något annat skydd mot väggen för att undvika fettfläckar på tapeten. Kostnad som kan uppstå för omtapetsering eller ommålning kan man som hyresgäst bli skyldig att betala.
Du är skyldig att anmäla till oss om det skulle vara några fel eller brister som uppstår i lägenheten. Anmäl genast på info@rastoderfastigheter.se
Kontrollera regelbundet att elementen inte läcker.
Om ett fel uppstår med en större skada som följd och du inte anmält det, kan du bli ersättningsskyldig.
Droppande eller rinnande kranar, toalettstolar måste felanmälas!
Regler för trapphus och entréer:
- Ställ EJ saker i trapphus, utanför dörren eller i vinds-/källargångar.
- Cyklar och barnvagnar ska förvaras i lägenheten eller i förråd. Detta gäller även andra lösa eller brännbara föremål. Enligt lagen om skydd mot olyckor riskerar det att försvåra eller förhindra en utrymning av byggnaden om det skulle börjar brinna. Säkerheten för våra hyresgäster är prio ett.
- Tänk på att se till att portar/dörrar alltid är låsta, för att undvika att obehöriga kan ta sig in.
Följ noga reglerna i tvättstugan:
Tvättstugan är det viktigaste gemensamma utrymmet i hela huset och en plats där många goda grannrelationer skapas så lämna alltid tvättstugan i det skick du vill ha den i. Följ noga reglerna i tvättstugan:
- Rör ej huvudströmbrytaren. Den ska bara slås av vid service.
- Följ tvättiderna enligt bokningslistan.
- Maskin som inte tagits i bruk senast 60 minuter efter tvättpassets början får övertagas och nyttjas av annan hyresgäst.
- Tvätta inte BH med bygel i maskinen utan att använda tvättpåse.
- Tvättmaskinerna får inte användas för mattvätt eller färgning av kläder.
- Efter avslutat tvättpass ska maskiner väl rentorkas, liksom bänkar och golv i tvättstugan.
- Skräp slängs i sopkorgen.
Var rädd om maskinerna när du tvättar. Läs och följ anvisningar för tvättmaskinerna noga!
Lämna tvättstuga och torkutrustning i det skick du själv vill finna dem då du ska tvätta.
Övriga regler och råd:
Ohyra
- Får du ohyra som till exempel mjölbaggar, vägglöss eller något annat måste du kontakta oss genast så att ohyran inte sprider sig.
Mattor
- Skaka inte mattor från fönster eller balkong - det är inte trevligt för dem som bor under.
Balkongen
- Balkonglådor och vädringsräcken ska sättas upp på balkongens insida. Tänk även på att det inte får rinna ner något vatten till grannen om du vattnar på balkongen. Parabol är inte tillåtet att montera fast i balkong eller fasad. För allas trevnad, grilla inte på balkongen. El-grill är okej!
Sophantering:
- Sopnedkast och sopkärl är endast till för hushållssopor.
- Sopkärl är avsedda för väl paketerade hushållssopor i väl försluten påse. Kasta inte lösa föremål såsom flaskor och pizzakartonger direkt i nedkasten/kärlen.
- Det är förbjudet att ställa sopor i trapphuset.
- Soprummen/sopkärl är ej till för grovsopor.
- Upptäcker vi att detta ej sköts kommer vi debitera hyresgästerna med högre hyra.
Badrum:
- Du som hyresgäst ansvarar själv för att rensa golvbrunnen/vasken i badrummet med jämna mellanrum för att undvika stopp i avloppet.
- Tänk också på att ha dörren till badrummet/toaletten lite öppen när badrummet inte används, för att få ventilationen att fungera på bästa sätt.
Nycklar:
Om ni skulle förlorar eller bryta en nyckel kontaktar ni oss. En debitering tillkommer för dig som hyresgäst.
- Om du skulle råka låsa dig ute ring vårt journummer
- Gäller vardagar mellan 07.00-16.00. En debitering på 1000 kr tillkommer för dig som hyresgäst.
- Övrig tid kontaktar NI själva en låssmed, kostnaden för låssmed står ni som hyresgäst själv för.
Service
Saker som går sönder och tillhör lägenheten har du rätt att få lagade.
Kontakta felanmälan: genast så att skadan inte förvärras. Är det ett mindre fel kan du kanske få en reservdel från oss och laga felet själv.
Vår service omfattar felanmälan och reparationer. Vår personal håller det rent i trapphus, gårdar och i andra gemensamma utrymmen. Men tänk på att du som hyresgäst själv måste hjälpa till. Lär barnen att inte skräpa ner. Hjälp oss att se till att barn och ungdomar är rädda om växter och rabatter.
Andrahandsuthyrning:
Man kan enligt hyreslagen få hyra ut sin lägenhet i andra hand om man har hyresvärdens skriftliga tillstånd. Hyr du ut i andra hand utan att ha tillstånd från oss kommer du som hyresgäst bli uppsagd med omedelbar värkan.
Så du måste alltid ansöka till oss om att få hyra ut i andra hand. Tänk också på att ett speciellt kontrakt måste upprättas (kontakta oss för det) eftersom andrahandsuthyrning aldrig får vara förenad med besittningsrätt.
Uthyrningen är tidsbegränsad. Du måste ha godtagbara skäl för att hyra ut i andra hand, tex studier/arbete på annan ort eller om du vill pröva bo sambo.
Lägenhetsbyte:
Om du skulle önska genomföra ett byte av lägenhet måste du ansöka om detta skriftligt till oss. Vi ställer samma krav på den nya som du vill byta med så som vi ställde på dig när du blev vår hyresgäst. Du måste alltid lämna in en bytesansökan som ska godkännas av oss samt den andre hyresvärden.
Energiråd:
Kom ihåg att fastighetens värmesystem inte alltid hänger med när det sker snabba väderomslag.
Öka elementens effektivitet genom att inte ställa möbler framför.
En tio minuters dusch om dagen kostar upp till 2 500 kr/år och har stor miljöpåverkan. Med snålspolande munstycke på dusch och kranar kan du halvera vattenanvändningen, kontakta oss så byter vi kostnadsfritt.
Apparater i stand-by läge drar el i onödan. Detta gäller TV:n och alla apparater med fjärrkontroll, datorer och batteriladdare. Ett tips är att använda en grenkontakt med strömbrytare som stängs av när apparaterna inte används för att förhindra onödig tomgångsförbrukning.
En vattenkokare använder en tredjedel så mycket energi som en spisplatta för att koka upp samma mängd vatten. Kokar du mat med locket på kastrullen använder du en tredjedel så mycket energi som en kastrull utan lock.
Tina mat i kylen istället för i mikrovågsugnen.
Rätt temperatur i frys, (-18) och kyl, (ca +5) och avdammad baksida håller energiförbrukningen låg.
Lågenergilampor är fem gånger effektivare än glödlampor och håller tio gånger längre, LED-lampor är upp till 100 gånger mer effektiva.
Vår elproduktion ger stora miljökonsekvenser. Se över ditt elavtal och välj elleverantör aktivt så kan du minska både kostnaderna och miljöbelastningen.
Hushållsel:
- Hushållsel ingår ej i hyran. Elabonnemang tecknar man själv.
Måla och tapetsera:
- Vill du måla eller tapetsera om i din lägenhet finns det några saker du ska tänka på. Arbetet måste vara fackmannamässigt utfört och vi föredrar att man tapetserar där det tidigare satt tapet och målar där det tidigare var målat. Om material och färgval skiljer sig från den "normal" standard kräver vi att du återställer lägenheten vid avflyttning, skulle återställningen ej vara gjord kommer vi fakturera dig/er för alla kostnader.
Ett krav från oss! - hemförsäkring:
- Tänk på att skaffa hemförsäkring! Den ger dig ett bra skydd om du skulle råka ut för skador på din egendom, stöld eller brand.